اثر کربوکسی تراپی و کاربردهای گسترده آن در پزشکی

تاریخ انتشار : 13 تیر 1401
نویسنده : کارن طب
کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی امروزه یک روش درمانی – زیبایی محبوب در سطح جهانی است که بسیاری از مراجعه کنندگان به این روش روی آورده‌اند. اما هنوز برای بسیاری از کلینیک‌های پوست، مو و زیبایی و متخصصین پوست و مو ( درماتولوژی ) کاربردهای دستگاه کربوکسی و اثر این روش بر نقاط مختلف بدن، گنگ و مبهم استو در این مطب برای آشنایی کامل با روش کربوکسی تراپی و معرفی بهترین دستگاه کربوکسی تراپی، با ما همراه باشید.

کربوکسی تراپی چیست؟

درمان کربوکسی تراپی به معنی تزریق گاز دی اکسید کربن ( CO2 ) به زیر پوست بیمار است. گاز کربن دی اکسید به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد و تزریق این گاز به زیر پوست، کاملا بی ضرر است. البته لازم به ذکر است که میزان تزریق گاز CO2 نیز توسط دستگاه کربوکسی تراپی سنجیده و کنترل می‌شود. کربوکسی تراپی (درمانی با دی اکسید کربن) روشی بی خطر و با حداقل تهاجم اثبات شده بالینی برای جوانسازی، ترمیم و بهبود پوست و درمان شلی پوست (به دلیل افزایش سن یا پس از بارداری)، سلولیت، چربی های مقاوم و ترک های پوستی است. این درمان شامل تزریق مقادیر کمی دی اکسید کربن (CO2) در زیر پوست می شود.

توضیح اساس روش کربوکسی با استناد به نظریه بوهر

بر اساس نظریه بوهر، تعادل میان مقدار گاز کربن دی اکسید و اکسیژن در هر نقطه از بدن ثابت است. در صورتی که میزان این گاز در هر زمان و در هر نقطه بیش از حد مجاز شود، بدن انسان به صورت طبیعی این مورد را به عنوان کمبود اکسیژن تلقی می کند و به سرعت در آن نقطه واکنش نشان می‌دهد.

بعد از تزریق گاز کربن دی اکسید، چه می‌شود؟

در نتیجه این فرایند، اکسیژن متصل به هموگلوبین در بافت، از آن جدا شده و گاز دی اکسید کربن به هموگلوبین متصل می‌شود. اکسیژن آزاد شده در این روند جا به جایی، باعث تحریک سلول‌های فیبروپلاست، کلاژن سازی و لیفتینگ پوست می‌شود. همچنین این واکنش در نهایت به افزایش جریان خون و رسیدن مواد مغذی مورد نیاز سلول و ترمیم سلولی منجر می‌شود.

اثر کربوکسی تراپی

کاربردها و اثر کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی کاربردهای بسیاری دارد و در قسمت های مختلفی از بدن و برای موارد متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از دسته درمان‌های طبیعی و غیر تهاجمی به شمار می‌رود که با بدن انسان سازگار است و بدن را وادار به خود ترمیمی می‌کند. کاربردهای کربوکسی تراپی به صورت زیر دسته بندی می‌شود:

نتایج کربوکسی تراپی چقدر ماندگار است؟

مدت زمان ماندگاری نتایج به توجه و نیازهای خاص شما بستگی دارد. همچنین میزان ماندگاری کربوکسی تراپی شخص به شخص متفاوت است زیرا بستگی به جنس پوست هر فرد و متابولیسم وی دارد. با این حال، تمام نتایج کربوکسی تراپی موقتی هستند. شما در مرحله اول به یک دوره از جلسات نیاز دارید تا با درمان احتمالی که دریافت می کنید، در آینده نتیجه دلخواه خود را حفظ کنید.

درمان تیرگی

یکی از عمده‌ترین دلایل تیرگی نقاط مختلف بدن، احتقان خون مویرگی بر اثر رسوب ملامین و هموگلوبین است. این مسئله در نهایت باعث کاهش محتوای اکسیژن خون و در نهایت ایجاد تیرگی در نواحی مختلف بدن می شود. دستگاه کربوکسی تراپی این قابلیت را دارد که برای کربوکسی تراپی تیرگی ریز جریان های مویرگی را در جریان خون افزایش دهد تا در نهایت تیرگی‌ها از بین بروند.

اثر کربوکسی تراپی تیرگی:

  • تیرگی های اطراف چشم
  • تیرگی زیر بغل
  • تیرگی های قابل مشاهده در کشاله ران
  • تیرگی هاله نیپل
  • تیرگی ناحیه بیکینی
کربوکسی تراپی تیرگی
عکس قبل و بعد اثر کربوکسی بر کاهش تیرگی چشم

جوان‌سازی

روش کربوکسی تراپی به دلیل بازسازی فیزیولوژیکی بافت‌ها، یک درمان بسیار ایده‌آل به شمار می رود چرا که افزایش مقدار اکسیژن در بافت ها، در نهایت موجب بهبود قابلیت ارتجاعی، افزایش الاستیسیته و جوانسازی پوست می‌شود.

اثر کربوکسی تراپی جوانسازی:

  • ترمیم پوست‌های شل گردن، شکم و بازو
  • درمان ریزش مو
  • بهبود لکه های پوستی
  • از بین بردن رینکل های استاتیک
  • جوانسازی دست و صورت

رفع خطوط استریا و اسکار

شکست بافت کلاژن و الاستین پویت تحت فشارف باعث ایجاد استریا می شود. در این میان دستگاه کربوکسی تراپی با تزریق گاز دی اکسید کربن، باعث افزایش اکسیژن رسانی به خطوط استریا و همچنین افزایش جریان خون و مویرگ سازی در پوست آسیب دیده آن می‌شود. این عملکرد در نهایت به بهبود انعطاف پذیری و بازسازی پوست و در انتها، درمان خطوط استریا، منجر می شود. البته لازم به ذکر است که دستگاه کربوکسی تراپی به صورت محدود و کاملا بی‌خطر، قابلیت سابسیژن به منظور درمان اسکار و آکنه اسکارها را نیز دارد.

کربوکسی تراپی چربی
عکس قبل و بعد اثر کربوکسی تراپی بر کاهش چربی شکم

از بین بردن چربی ها

اگر تخصص شما در این زمینه باشد، خوب می دانید مطالعات بالینی و تحقیقات، ثابت کرده اند گاز CO2 روی رسوبات چربی ( لیپوکلاسیک ) اثر می گذارد و باعث افزایش ریزجریان‌ها می‌شود. این عملکرد در نهایت به کاهش ذخایر چربی و سختی در بافت چربی منجر می‌شود. همچنین به افزایش میزان اکسیژن و بهبود گردش خون مویرگی در بافت چربی، منجر می‌شود. با این توضیحات می‌توانید درک کنید که عملکرد دستگاه کربوکسی تراپی برای از بین بردن چربی‌ها چقدر درخشان است.

اثر کربوکسی تراپی برای رفع چربی:

  • درمان افتادگی غبغب
  • از بین بردن چربی های شکم و پهلو
  • رفع سلولیت‌ها
  • و دیگر چربی‌های بدن
کربوکسی تراپی غبغب
اثر کربوکسی تراپی بر رفع افتادگی غبغب

درمان بیماری و کاهش درد

مطالعات نشان می‌دهند که کربوکسی تراپی، اثرات کاهش دهنده درد دارد، این اثرات علی الخصوص از طریق اثر مهار کننده بر التهاب گیرنده‌های درد، اثر مناسبی بر درمان دردهای حاد به همراه دارد. در نتیجه این دستگاه در پزشکی ورزشی و فیزیوتراپی و تخصص هایی از این دست نیز، مورد استفاده قرار می گیرد.

اثر کربوکسی تراپی بر کاهش درد و درمان بیماری:

  • کاهش دردهای کمر، گردن، زانو و کف پا
  • درمان التهاب تاندون‌ها و کشیدگی عضلانی
  • درمان بیماری سندروم رینود
  • درمان پسوریازیس
  • درمان آلوپسی ( رشد مجدد مو و دمان ریزش مو با تقویت فولیکول‌ها )

اثر کربوکسی تراپی بر ریز جریان‌های خونی

دستگاه کربوکسی تراپی تاثیرات بسیاری بر این ریز جریان های خونی دارد، اما تاثیر اصلی آن بر روی گشادشدگی ریز جریان ها ( میروسیرکولیشن ) و مویرگ‌های خونی است و باعث افزایش قابل توجه جریان خون و در نتیجه گردش خون وریدی و شریانی می‌شود. به همین دلیل است که کربوکسی تراپی، درمان بسیار موثری در سرخرگ های محیطی و تغییرات مورفولوژیکی ریز جریان است و خود را به عنوان یک روش موثر پیشگیری و درمان برای همه شرایط دارای ارتباط با ناکارآمدی گردش خون شریانی، وریدی و موئینگی، نشان می دهد.

قیمت کربوکسی تراپی

قیمت کربوکسی تراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • وسعت و بزرگی ناحیه مورد نظر برای انجام کربوکسی تراپی
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای کسب نتیجه مطلوب
  • پیچیدگی و وخامت مشکل پوستی
  • منطقه و موقعیت جغرافیایی کلینیک
  • مهارت و تخصص پزشک
  • استفاده از تکنولوژی به روز و دستگاه­های جدید

سوالات متداول

نتایج کربوکسی تراپی چقدر ماندگار است؟

مدت زمان ماندگاری نتایج به توجه و نیازهای خاص شما بستگی دارد. همچنین میزان ماندگاری کربوکسی تراپی شخص به شخص متفاوت است زیرا بستگی به جنس پوست هر فرد و متابولیسم وی دارد. با این حال، تمام نتایج کربوکسی تراپی موقتی هستند. شما در مرحله اول به یک دوره از جلسات نیاز دارید تا با درمان احتمالی که دریافت می کنید، در آینده نتیجه دلخواه خود را حفظ کنید.

قیمت کربوکسی تراپی چند است؟

قیمت کربوکسی تراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد: وسعت و بزرگی ناحیه مورد نظر برای انجام کربوکسی تراپی، تعداد جلسات مورد نیاز برای کسب نتیجه مطلوب، پیچیدگی و وخامت مشکل پوستی، منطقه و موقعیت جغرافیایی کلینیک، مهارت و تخصص پزشک استفاده از تکنولوژی به روز و دستگاه­‌های جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارن-طب

بیشتر بخوانید

دیدن همه

کلیه حقوق وبسایت برای کارن طب محفوظ است. طراحی و توسعه توسط ایده‌چی