کاربرد کربوکسی تراپی در پزشکی ورزشی

تاریخ انتشار : 24 دی 1401
نویسنده : کارن طب
کربوکسی تراپی در پزشکی ورزشی

دستاوردهای بزرگ ورزشی بدون فعالیت بدنی قابل توجه در طول تمرین و مسابقات، تقریبا غیرممکن است و این امر فشار بالایی را به بدن وارد می‌کند. بنابراین، امروزه ورزش بدون امکانات دارویی، بسیار سخت انجام می‌شود. برای سالیان متمادی، مواد مضر ممنوع مثل دوپینگ، به طور موقت موجب افزایش عملکرد بدنی و در نهایت برتری غیرمنصفانه در مسابقات را برای ورزشکاران فراهم کرده است. یک جایگزین بی خطر، مؤثر و مهم تر از همه ممنوع نشده برای دوپینگ، استفاده از دستگاه کربوکسی تراپی برای کاهش درد و اسپاسم عضله در پزشکی ورزشی است. برای مطالعه بیشتر با کارن طب همراه باشید.

کربوکسی تراپی چیست؟|دوپینگ مجاز

کربوکسی تراپی یک درمان غیر تهاجمی است که گاز کربن دی اکسید را از طریق تزریق یک سوزن ظریف مستقیما وارد بافت زیر پوست میکند. گاز دی اکسید کربن به صورت طبیعی در بدن ما وجود دارد. هنگامی که میزان این گاز در بدن شما از تعادل با میزان اکسیژن خارج شود، بدن این مورد را به عنوان  کمبود اکسیژن تلقی می‌کند. به همین خاطر جریان خون در ناحیه مورد نظر افزایش پیدا می‌کند. افزایش جریان خون باعث افزایش رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به منطقه تزریق می‌شود.

کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی چگونه باعث بهبود عملکرد می‌شود؟

این روش با توسعه سریع کارکرد بدن، استقامت بدنی ورزشکاران و تحمل آنها را در برابر فعالیت بدنی بیش از حد، افزایش می‌دهد. برخی از کارکردهایی که با کربوکسی، بهتر می‌شود به شرح زیر است:

  • بهبود اکسیژن رسانی
  • بهتر شدن عملکرد تنفسی
  • افزایش جریان خون
  • کاهش مصرف اکسیژن توسط عضله قلب

چرا به کربوکسی تراپی اعتماد کنیم ؟

ایمنی و غیر سمی بودن CO2 درکربوکسی تراپی و دارا بودن گواهینامه معتبر در اروپا و اوکراین، امکان استفاده از کربوکسی تراپی در پزشکی ورزشی را به عنوان جایگزین ایمن و موثر برای دوپینگ توجیه می کند.

کاربرد‌های کربوکسی تراپی در پزشکی ورزشی

کربن دی اکسید باعث افزایش خون رسانی به بافت شده و به تدریج، رگ سازی در محل ایجاد می شود. از آنجایی که بخش اعظم بیماری ها در بافت های اسکلتی عضلانی ناشی از کاهش خون رسانی به بافت است و از سوی دیگر درمان آنها با افزایش خون رسانی به بافت ایجاد می شود، کربوکسی تراپی می تواند یکی از راهکارهای کمکی برای درمان بیماری های اسکلتی عضلانی خصوصا بیماری های تاندون و عضله باشد.

تقویت گردش خون با کربوکسی تراپی

تسریع در روند بهبود

از مواردی که کربوکسی موثر عمل می کند، درمان خار پاشنه و آرنج تنیس بازان است. در این ورزش با مشکلاتی از جمله افزایش التهاب و کاهش خونرسانی به بافت مواجهیم. اگر همراه با درمان های دیگر برای این مشکلات، از کربوکسی تراپی استفاده شود، خونرسانی به بافت افزایش یافته و روند درمان را تسریع می‌کند. در حقیقت کربوکسی تراپی در این موارد باعث کاهش درد ، افزایش اثربخشی متودهای درمانی و تسریع در بهبودی می شود.

 آسیب‌های تاندونی و عضلانی

غضروف مفصل، فاقد رگ های خونی است؛ بنابراین امکان افزایش جریان خون در آن منطقه با تزریق دی اکسید کربن یا کربوکسی تراپی وجود ندارد. بنابراین کربوکسی تراپی روی خود آرتروز تاثیر چندانی ندارد؛ ولی در آسیب های لیگامانی، آسیب های تاندونی، آسیب های کپسول مفصلی و دردهای پری آرتیکولار ( دردها و ضایعات اطراف مفصلی) کربوکسی تراپی می تواند به مقدار قابل توجهی موجب بهبود درد و بهبود عملکرد گردد. بنابراین به همراه درمان هایی نظیر پی آر پی یا مواردی از فیزیوتراپی مثل لیزر درمانی یا رادیوفرکوئنسی،  می توان از کربوکسی تراپی برای افزایش جریان خون استفاده کرد.

کاهش درد و اسپاسم عضله با کربوکسی تراپی

در سردرد های با منشا گردنی تزریق اطراف گردن به صورت زیر جلدی، می تواند باعث ریلکس شدن و آزاد شدن عضلات شود. در حقیقت می تواند باعث کاهش کلسیم خارج بافتی و کنترل اسپاسم عضله شود. این شکستن اسپاسم عضله خود می تواند باعث بهبود سردردهای با منشا گردنی شود.

کاهش اسپاسم عضله با کربوکسی تراپی

چه کسانی نمی توانند  این روش  را انجام دهند:

کربوکسی تراپی یکی از کم عارضه‌ ترین روش‌ های درمانی غیر جراحی است. با این وجود، انجام این روش به برخی از افراد توصیه نمی‌ شود. ممنوعیت های کربوکسی تراپی در موارد زیر است:

  • افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌ برند
  • بانوان باردار یا مادران شیرده
  • بیماران هموفیلی
  • بیمارانی که دیالیز می‌ کنند
  • کسانی که دوره شیمی درمانی را سپری می‌ کنند
  • افرادی که دچار بیماری سرطان هستند
  • افرادی که از نارسایی کلیه رنج می‌ برند
  • بیماران که از مشکلات مغز رنج می‌ برند
  • بیماران مبتلا به صرع
  • افراد مبتلا به بیماری‌ های پوستی
  • افرادی که کم‌خون هستند
  • کسانی که دچار گلوکوم یا آب سیاه چشم هستند
  • افرادی که از بیماری قلبی عروقی شدید رنج می‌ برند
  • افرادی که مشکلات تنفسی شدیدی دارند

درمان با کربوکسی تراپی

عوارض کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی کاملا بدون عارضه است. درد و قرمزی خفیف در محل تزریق، احساس گرما و صدای خش خش در پوست و گاها کبودی در محل تزریق از عوارض گذرای این روش درمانی است که معمولا ظرف چند ساعت و به ندرت چند روز بطور کامل برطرف می شوند. لذا کربوکسی تراپی درمان کاملا امن ، مناسب و بی خطری می باشد.

 

برای مطالعه بیشتر

مقاله CARBOXYTHERAPY AS DOPING IN ATHLETES

مقاله Carboxytherapy Non-Invasive Method in Dermatology and Some Other Branches of Medicine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارن-طب

بیشتر بخوانید

دیدن همه

کلیه حقوق وبسایت برای کارن طب محفوظ است. طراحی و توسعه توسط ایده‌چی