کربوکسی تراپی و مزو چه تفاوتی دارند؟

تاریخ انتشار : 11 آذر 1400
نویسنده : کارن طب
کربوکسی تراپی و مزو

کربوکسی تراپی و مزو چه تفاوتی با یک‌دیگر دارند و کدام روش باید انتخاب شود؟ بسیاری از وبسایت ها این رو روش را یکی می‌دانند اما تفاوت های بسیاری میان کربوکسی و مزوتراپی وجود دارد. با افزایش اهمیت فاکتورهای زیبایی …

کربوکسی تراپی و مزو چه تفاوتی با یک‌دیگر دارند و کدام روش باید انتخاب شود؟ بسیاری از وبسایت ها این رو روش را یکی می‌دانند اما تفاوت های بسیاری میان کربوکسی و مزوتراپی وجود دارد. با افزایش اهمیت فاکتورهای زیبایی به خصوص پوست و مو، انواع روش‌های جراحی و غیر جراحی در حال رشد هستند و با گذشت زمان، متدهای مختلفی معرفی می‌شوند یا متدهای قبلی به روز شده و با شکل جدیدتر به کمک مردم می‌آیند. در میان این روش‌ها، دو روش کربوکسی تراپی و مزو در سال‌های اخیر شاهد استقبال بسیاری از مردم بوده‌اند. اما چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ کدام یک بهتر است؟یا قیمت کربوکسی تراپی چقدر است؟ اگر پاسخ این سوالات را می‌خواهید در این مطلب همراه کارن طب باشید.

کربوکسی تراپی چیست؟

در این روش، گاز کربن دی اکسید به محل مورد نظر تزریق می‌شود. از آنجایی که این گاز به صورت طبیعی در بدن وجود دارد نباید نگران آسیب جدی بود. پس از تزریق گاز کربن، بدن این پیغام را دریافت می‌کند که اکسیژن در محل تزریق کم شده و با خون‌رسانی بیشتر سعی می‌کند شرایط را کنترل کند. این واکنش میزان اکسیژن و کلاژن در ناحیه را افزایش داده و روند بهبود و ترمیم پوستی آغاز می‌شود.

میزان گاز مورد استفاده برای قسمت‌های مختلف متفاوت است و معمولا پزشک، با معاینه تشخیص می‌دهد چه میزان از تزریق نیاز است.

تفاوت کربوکسی تراپی و مزوتراپی

مزوتراپی چیست؟

این متد با تزریق مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد مفید دیگر به لایه میانی پوست انجام می‌شود. این روش بر اساس نوع مواد تزریقی انواع مختلفی دارد که از طریق سوزن‌های بسیار نازک و در دفعات مختلف به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شوند. این مواد به پوست کمک می‌کنند تا سلامت خود را باز یابد و خود را ترمیم کند. مزوتراپی کاربردهای فراوانی دارد که درمان لک‌های پوستی، چین و چروک، لاغری و درمان ریزش مو برخی از این کاربردهای بسیارند. درواقع روش مزوتراپی (لیپولیز تزریقی) ترکیبی از ویتامین، دارو و آنزیم است. این ترکیب در لایه مزودرم پوست تزریق شده و در اثر آن، پوست جوان‌تر می‌شود و چربی های اضافه از بین می‌رود. لازم به ذکر است که مزوتراپی دارای تاییدیه FDA نیست.

کاربرد مزوتراپی

شباهت کربوکسی تراپی و مزو

کربوکسی تراپی در حقیقت نوعی مزوتراپی است که در آن به جای تزریق مایعات، گاز کربن به محل مورد نظر تزریق می‌شود. از هر دوی این روش‌ها برای جوانسازی و ترمیم پوست استفاده می‌شود و روش انجام آن‌ها بسیار شبیه به هم است. کربوکسی تراپی و مزو، هر دو به صورت سرپایی و به شکلی ساده و کم دردسر، بدون نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل پیچیده و با عوارض بسیار ناچیز انجام می‌شوند.

هر دو روش در میزان ماندگاری، تعداد جلسات مورد نیاز (تقریبا بین 7 تا 10 جلسه) و مراقبت‌های بعد از انجام بسیار شبیه به یکدیگرند. گستره‌ی کاربرد کربوکسی تراپی و مزو تقریبا یکسان است و از هر دو در نواحی مشابه در بدن می‌توان استفاده کرد.

تفاوت کربوکسی تراپی و مزو

با وجود شباهت در نحوه انجام، گستره‌ی کاربرد و موارد دیگر، روش‌های کربوکسی تراپی و مزوتراپی در مواردی تفاوت دارند که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تفاوت کربوکسی و مزو

محل و نوع تزریق

در حالی که در روش کربوکسی تراپی، تزریق به سطح زیرین پوست انجام می‌شود، در مزوتراپی، مواد مغذی به لایه میانی پوست (لایه درم) تزریق می‌شوند. هنگامی که تزریق به لایه میانی انجام شود، سریع تر جذب خواهد شد و تاثیر بیشتری روی  پوست خواهد داشت. هم‌چنین در انجام کربوکسی، از گاز (کربن دی اکسید) استفاده می‌شود در حالی که در انجام مزوتراپی از مایع (مواد معدنی و مغذی) استفاده می‌شود.

نوع تزریق قابل تغییر

در روش کربوکسی تراپی، ماده‌ای که به زیر پوست تزریق می‌شود ( گاز کربن دی اکسید) ثابت بوده و پزشک تنها می‌تواند دوز و میزان تزریق را تغییر دهد. در حالی که در روش مزوتراپی، مواد تزریقی به سطح میانی پوست بنا بر محل تزریق و نوع استفاده، توسط پزشک قابل تغییر است. به عبارت دیگر، در مزوتراپی پزشک با توجه به مشکل پوستی و شدت آن تصمیم می‌گیرد برای بهبود چه موادی باید به میان پوست تزریق شوند.

میزان تاثیر

اگرچه میزان تاثیر هر دو متد تقریبا یکسان است، اما بهتر است انتخاب روش به عهده‌ی پزشک متخصص باشد. در برخی موارد و در برخی نواحی بدن، کربوکسی تراپی به دلیل کمک به ساخت کلاژن، بسیار بهتر و سریع‎تر به بهبود و بازسازی کمک می‌کند در حالی که در برخی کاربردها مانند کمک به تقویت مو و رشد آن، تاثیرات مزوتراپی به مراتب بهتر از کربوکسی تراپی است.

هزینه و قیمت

هزینه انجام این دو متد با هم تفاوت‌هایی دارد. معمولا انجام هر جلسه کربوکسی تراپی بین 100 تا 200 هزار تومان هزینه دارد در حالی که هزینه انجام مزوتراپی قابل پیش‌بینی نیست. چرا که در انجام مزوتراپی طبق تشخیص پزشک متخصص و بر اساس ناحیه درمان مورد نظر، از مواد مختلفی استفاده می‌شود که بر تعیین قیمت جلسات مزوتراپی تاثیرگذار است. معمولا هزینه انجام این متد، پس از معاینه و تشخیص مواد مورد نیاز جهت تزریق توسط پزشک، برآورد می‌شود.

استفاده از کربوکسی تراپی و مزوتراپی به عنوان درمان مکمل

در بسیاری از موارد، پزشکان از این روش‌های درمانی به عنوان مکمل استفاده می‌کنند. البته انجام این این متدها به صورت مکمل قطعا نیازمند تصمیم‌گیری پزشک است. گاهی پزشکان در کنار عمل‌های جراحی مانند کاشت مو به روش‌های مختلف، اقدام به تکمیل کردن درمان خود با کربوکسی یا مزوتراپی می‌کنند تا بهترین نتیجه برای شخص حاصل شود.

کربوکسی تراپی بهتر است یا مزو

کربوکسی تراپی یا مزوتراپی؟ کدام را انتخاب کنیم؟

پس از آشنایی با کربوکسی تراپی و مزو، کاربردها، شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو متد زیبایی پوست و مو، تشخیص این که کدام روش برای شما مناسب‌تر است بسیار مهم است. هر دو این روش‌ها، از نظر و مراقبت‌های پس از انجام بسیار ساده‌اند و عوارض تقریبا ناچیزی دارند که باعث می‌شود نگرانی و تردید زیادی برای انجام یا عدم انجام‌شان باقی نماند. پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه تفاوت آن‌ها و دریافت مشاوره از پزشک متخصص پوست و مو، اقدام به تصمیم گیری کنید تا با خیال آسوده، بهترین روش را برای درمان خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارن-طب

بیشتر بخوانید

دیدن همه

کلیه حقوق وبسایت برای کارن طب محفوظ است. طراحی و توسعه توسط ایده‌چی