رفع افتادگی پلک با پلاسما جت | بلفاروپلاستی بدون درد و خونریزی

تاریخ انتشار : 8 آبان 1400
نویسنده : کارن طب
پلاسما جت پلک

ممکن است تصور کنید که افتادگی چشم تنها در اثر کهولت سن ایجاد می‌شود. اما بسیاری از جوانان و حتی کودکان، به این حالت دچار هستند. افتادگی پلک که در اصطلاح، پتوز نام دارد، در بسیاری از افراد دیده می‌شود. …

ممکن است تصور کنید که افتادگی چشم تنها در اثر کهولت سن ایجاد می‌شود. اما بسیاری از جوانان و حتی کودکان، به این حالت دچار هستند. افتادگی پلک که در اصطلاح، پتوز نام دارد، در بسیاری از افراد دیده می‌شود. در زمان‌های گذشته که علم به اندازه کافی پیشرفت نکرده بود، امکان درمان افتادگی پلک وجود نداشت. اما امروزه با استفاده از روش‌های مختلف به راحتی می‌توانید حالت پف‌کرده چشم‌های خود را تغییر دهید. یکی از کم ‌تهاجمی‌ترین روش‌ها برای این کار، پلاسما جت و پلاسما پن است که روز به روز در سراسر جهان گسترش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با پتوز و روش‌های درمانی آن تا انتهای مقاله با کارن طب همراه باشید.

افتادگی پلک (DROOPY EYELID) چیست؟

پتوز یا افتادگی پلک هنگامی رخ می‌دهد که عضله نگهدارنده پلک به دلایل مختلف، ضعیف شده‌باشد. این حالت می‌تواند در یک چشم یا هر دو طرف به صورت قرینه ایجاد‌ شود. افتادگی پلک در اکثر مواقع، قابل توجه نیست اما اگر عضله پلک بیش از حد ضعیف شده‌باشد، بینایی شما تحت‌شعاع قرار می‌گیرد. خوشبختانه این عارضه قابل درمان است و می‌تواند بینایی و ظاهر شما را بهبود بخشد. عوامل ژنتیکی در ایجاد افتادگی پلک دخیل هستند. امروزه با استفاده از پلاسما جت پلک به راحتی می توان این‌عارضه را از بین برد.

پتوز

انواع پتوز (PTOSIS)

افتادگی پلک وابسته به سن نیست و هم کودکان و بزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند. رایج‌ترین انواع این عارضه به شرح زیر است:

افتادگی پلک مادرزادی

رایج‌ترین دلیل پتوز مادرزادی، عدم رشد کافی عضله نگهدارنده پلک است. اگر چه ممکن است علائم به صورت چین و چروک نیز ظاهر شود. اغلب کودکان مبتلا به این بیماری در نهایت دچار تنبلی دید خواهند‌شد. امروزه، رفع افتادگی پلک با پلاسما پن به سادگی امکان پذیر است.

افتادگی پلک اکتسابی

این‌حالت معمولا به دلیل افزایش سن رخ می‌دهد و همچنین به عنوان پتوز اینولوشنال نیز شناخته می‌شود. افتادگی پلک اکتسابی در اواخر طول عمر افراد نمایان می‌گردد. کشش یا جدا شدن بافت‌های نرم از عضله نگهدارنده پلک، آسیب عصبی یا سایر بیماری‌های زمینه ای از مهم‌ترین عوامل آن محسوب می‌شوند.

 علائم و نشانه ها

اکثر افراد به افتادگی پلک خفیف مبتلا هستند، اما در برخی از موارد ممکن است علائم پیشرفت کند و بینایی شما مختل شود. اگر متوجه دوبینی و تاری‌دید شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک در طول معاینه، سوابق پزشکی شما را در نظر می‌گیرد. در صورت نیاز، آزمایش‌هایی مانند  Slit Lamp و Tensilon نیز انجام می‌شود. رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی، یکی از بهترین گزینه‌های درمانی موجود است. از مهم‌ترین علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو بینی، کاهش میزان بینایی
  • خستگی چشم، مالش بیش از حد چشم
  • خیس شدن مداوم چشم‌ها

درمان افتادگی پلک

در موارد جزئی معمولا درمان ضروری نیست و به همان شکل باقی می‌ماند. هرچه میزان علائم افزایش یابد، گزینه‌های درمانی بیشتری مطرح می‌شود. استفاده از پلاسما پن و پلاسما جت یکی از این روش‌هاست. در حقیقت، بدون نیاز به جراحی به راحتی می‌توانید افتادگی پلک را از بین ببرید! این روش در اکثر کلینیک‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو دستگاه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما پلاسما پن، محبوبیت بیشتری میان پزشکان دارد.

درمان افتادگی پلک

پلاسماتراپی چگونه انجام می‌شود؟

از محبوب‌ترین روش‌های جوانسازی صورت می‌توان به پلاسما تراپی اشاره کرد که با دستگاه پلاسماجت و پلاسما پن و … انجام می پذیرد. در این روش با استفاده از گرما و یونیزاسیون ایجاد شده توسط پلاسما (حالت چهارم ماده که الکترون های خود را از دست داده و تنها یون باقی مانده است)، پوست کشیده می‌شود. همچنین، کلاژن سازی سلول‌ها نیز تحریک شده و پوست شفاف و جوان‌تر به نظر می‌رسد. پلاسما جت و پلاسما پن، از جمله روش‌های مبتنی بر شار الکترونی و یونیزاسیون هستند.

تفاوت پلاسما جت و پلاسما پن

این دو دستگاه از نظر پایه و مبنای عملکرد، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. یکی از مهم‌ترین مزایای پلاسما پن این است که به صورت وایرلس و بیسیم کار می‌کند. در نتیجه، پزشکان ارتباط بیشتری با پلاسما پن برقرار می‌کنند.‌ انرژی پلاسما از طریق نوک دستگاه به پوست منتقل شده و چین و چروک ها را از بین می‌برد. استفاده از روش‌های ذکر شده، هیچ عارضه‌ای ندارد.

نحوه عملکرد

موج پلاسما نه لیزر است و نه دستگاه فرکانس رادیویی، این یک مولد پیونیزاسیون محسوب می‌شود. دستگاه پلاسما با ایجاد یک قوس الکترونی بین نوک دستگاه و پوست و انتقال گرمای مورد نیاز، سبب تغییر پتانسیل الکتریکی سلول‌ها می شود. در نتیجه سلول‌ها تحریک شده و خاصیت ارتجاعی و میزان تولید کلاژن آن ها افزایش می‌یابد. گرمای ایجاد شده در ناحیه مورد نظر ممکن است در ابتدا سوزش مختصری ایجاد کند. اما به مرور زمان کمتر خواهد شد. حرارتی که توسط دستگاه منتقل می‌شود سبب تبخیر لایه‌های زیرین پوست می‌شود. این روش حتی برای افتادگی پلک چشم مادرزادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای پلاسماجت و پلاسماپن

  • پلاسما جت چشم یا سایر نواحی بدن، هیچ عارضه ای ندارد و یک روش ایمن محسوب می‌شود.
  • سبب جوانسازی و رفع افتادگی پلک می‌شود.
  • این شیوه درمانی ماندگاری نسبتا بالایی دارد.
  • قابل اسفاده برای تمامی افراد تحت نظر پزشک متخصص
  • در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود.
  • دوره نقاهت خاصی ندارد و به راحتی می توانید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

افتادگی پلک

پلاسماتراپی چه قدر موثر است؟

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی وابسته است و مسلما، تاثیر پلاسما جت و پلاسما پن برای همه افراد یکسان نیست. عمق چین و چروک، میزان افتادگی پلک، خاصیت ارتجاعی پوست و رنگ پوست از عوامل مهم و تعیین کننده در پلاسماتراپی هستند. با افزایش تعداد جلسات نیز اثر درمان افزایش می‌یابد.

نکات مراقبتی رفع افتادگی پلک چشم با پلاسما پن

  • تا سه روز قبل از جلسه درمانی از مصرف هر نوع داروی رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • از لوازم آرایش در ناحیه مورد نظر استفاده نکنید.
  • خانم های باردار و افراد مبتلا به بیماری های عفونی بهتر است از این روش استفاده نکنند.
  • تورم و قرمزی پس از مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود، از کرم تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • به ناحیه پوستی که پلاسما جت یا پلاسما پن بر روی آن انجام شده، به هیچ عنوان دست نزنید.
  • به مدت دو هفته از سونا یا استخر اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارن-طب

بیشتر بخوانید

دیدن همه

کلیه حقوق وبسایت برای کارن طب محفوظ است. طراحی و توسعه توسط ایده‌چی